Poluotok Vižula nalazi se u Medulinu i puno je bogate tisućljetne prošlosti te se uz njega vežu mnoge priče i legende. Ondje je u sklopu projekta „Arheološki park Vižula“ uređen multimedijalni arheološki park u kojem uživaju pripadnici svih generacija.
Arheološki tragovi na tom prostoru površine 24 hektara sežu od neolitika do kasne antike i ranog srednjeg vijeka, a ono po čemu je Vižula poznata u međunarodnim okvirima je otkriće antičke vile koja svojim impozantnim dimenzijama, monumentalnom arhitekturom i bogatstvom ukrasa, ljepotom mozaika i najfinijeg mramora, spada među najljepše, najveće i najluksuznije maritimno-rezidencijske vile rimskog carskog doba na istočnoj obali Jadrana.
Legenda o Krispu
Sustavna i studiozna arheološka istraživanja ovog prostora i bogatstvo otkrivenih nalaza potvrđuju da je medulinska Vižula u svom najsjajnijem periodu rimskog doba bila mjesto iznimno luksuznog življenja, odmora i uživanja njenih stanovnika. Sve su čvršće pretpostavke da su u luksuznoj vili na Vižuli, koja je poznata i kao Krispova vila, živjeli pripadnici carske obitelji, a možda i sam Krispo, sin cara Konstantina, o kojem su legende žive i danas.
Godina i mjesto Krispova rođenja nisu sa sigurnošću utvrđeni, no smatra se da je rođen 295. godine negdje u Istočnom Rimskom Carstvu. Njegova majka Minervina bila je ili konkubina ili prva supruga cara Konstantina, koji se kasnije, početkom 4. st., oženio Faustom, Maksimilijanovom kćeri.
Arheolozi ističu da postoji velika vjerojatnost da je Krispo, nakon što ga je maćeha Fausta optužila za silovanje i namjeru svrgavanja oca s prijestolja, prije pogubljenja pronašao utočište na Vižuli. Konstantin Veliki, koji je na nagovor supruge dao pogubiti svoga sina prvorođenca, nažalost, prekasno je doznao da je Krispo žrtva dvorskih spletki. Kada je shvatio što je učinila, svoju je suprugu dao ugušiti u vrućoj kupelji i to neposredno nakon što je rodila kćer.
Krispo je, prema zapisima Ammiana, osuđen na pulskom lokalnom sudu 326. godine i ubijen u carskoj vili nedaleko od Pule, koja je bila ukrašena geometrijskim mozaicima iz tog doba. Iako sve sluti da je Krispo ubijen u vili na Vižuli, to nije sa sigurnošću utvrđeno.
Uživanje za sve posjetitelje
Cilj projekta „Arheološki park Vižula” je doprinijeti održivom društveno-gospodarskom razvoju Općine Medulin kao prepoznatljivom odredištu kulturnog i povijesnog turizma, ulaganjem u obnovu i valorizaciju kulturne baštine. Interpretacijom, zaštitom i revitalizacijom kopnenih i podvodnih arheoloških nalazišta široj će javnosti biti predstavljen arheološki park s atraktivnim kulturno-turističkim i edukativnim sadržajima, poput 3D rekonstrukcije antičke vile korištenjem tehnologije virtualne stvarnosti i izložbe na otvorenom „Antički vrt“.
U sklopu Arheološkog parka Vižula, koji je zamišljen da u njemu uživaju i odrasli i djeca, nalaze se dva ugostiteljska objekta, dječja igrališta, adrenalinski park, u kamenolomu je postavljena pozornica za različite evente, a može se razgledati i antički vrt. Sve informacije mogu se dobiti odmah na ulazu, na info-punktu, gdje se mogu unajmiti i WR/AR naočale pomoću kojih se uživa u vizualizacijama, oživljenoj raskošnoj antičkoj vili i njenim pojedinim segmentima.
Osim toga, u parku su postavljene pametne klupe, e-stablo te hot-spot točka, brojne informativne ploče (i na brajici) te taktilna mapa kružnog oblika.
Info ploče s brojnim zanimljivostima
Tijekom šetnje Vižulom, čitajući kratke informacije i zanimljivosti na info tablama, možete saznati brojne zanimljivosti toga područja. Primjerice, na prilazu poluotoku s istočne strane prostirala se nekropola Burle, u kojoj su kao prilozi uz pokojnike pronađeni zlatni, srebrni i jantarni nakit, raskošni stakleni i keramički predmeti te novčići. Preko 400 grobova antičkih stanovnika Vižule i okolice svjedoče nam o životu i vjerovanju pokojnika.
Na Vižuli se tijekom godine organiziraju razne radionice i manifestacije, poput izrade antičkog nakita, Dana antike i slično, no već i sama šetnja poluotokom uz mnoge zanimljive lokacije i informacije, doživljaj je doživljaj za sebe.