Pula će nakon više od sto godina ponovno imati svoj Mornarički muzej. Naime, u prostoru bivše „Arena trikotaže“ na pulskoj rivi, otvorio se izložbeni prostor za zbirku „Gallerion“, a ondje se planira i muzej. Bit će to novo središte pomorske povijesti koje će građanima i posjetiteljima pružiti uvid u bogatu maritimnu baštinu grada.

U prizemlju zgrade na adresi Riva 12, otvoren je novi prostor pomorske zbirke s očaravajućim pogledom na pulski zaljev, nekadašnju glavnu ratnu luku Habsburške Monarhije koji otkriva fascinantnu priču o mornaričkoj baštini ovog kraja. Sadrži bogatu zbirku maketa brodova, podmornica i hidroaviona, originalnih suvenira s dalekih ekspedicija i autentičnih predmeta iz mornaričke povijesti. Upravo to je početak priče budućeg Mornaričkog muzeja Pula jer će se već od iduće godine zbirka postupno širiti na 3000 m2.
Vrijedna zbirka
Pomorska zbirka “Gallerion” otkupljena je od kolekcionara Sergia Gobba u veljači 2023. godine i prvotno je prikazana u prostorima utvrde Verudela, a 2024. godini u prostorima baterije San Giovanni. Kupnjom dijela bivše zgrade „Arena trikotaže”, 3. lipnja ove godine, stvorena je prilika da zbirka bude izložena u većem i adekvatnijem prostoru.

Preseljenje je bio zahtjevan zadatak na kojem su djelatnici održavanja Aquariuma Pula svakodnevno radili tijekom nekoliko mjeseci. Prostor je zatečen u zapuštenom stanju, no uređen je i doveden u prihvatljivo stanje. U cijelom prizemlju zamijenjene su električne instalacije i rasvjeta te je postavljen klimatizacijski sustav i sanitarni čvorovi. Prije svečanog otvaranja 4. rujna, zbirka je posjetiteljima bila dostupna od 25. kolovoza.
Izložba „Gallerion“ donosi bogat uvid u pomorsku baštinu istočnog Jadrana. Obuhvaća makete jedrenjaka iz 19. stoljeća i glavnih brodova Austro-Ugarske mornarice, uniforme i kape vojske s područja Jadrana, predmete prikupljene s putovanja u daleke zemlje te izložbu posvećenu potonuću broda Baron Gautsch, kao i različito oružje i predmete vezane uz Prvi i Drugi svjetski rat.

Tako se na izložbi može doznati da je Pula u drugoj polovici 19. st. i početkom 20. st., izgradnjom Pomorskog arsenala s brodogradilištem i brojnih vojnih ustanova i vojarni, od malog primorskog naselja s oko 1000 stanovnika postala moderan mediteranski i srednjoeuropski grad s oko 60.000 stanovnika.
Pula je bila među najvećim svjetskim pomorskim bazama, a Austro-Ugarska ratna mornarica sedma pomorska sila svijeta, s najvećim ratnim brodovima ikad izgrađenima na ovim prostorima.
Impozantne makete
Mi smo izložbu razgledali u pratnji kustosa Roberta Bilića i doznali kako je „Gallerion“ jedinstvena zbirka razvijana u periodu od 40 godina, uglavnom posvećena Carskoj i kraljevskoj mornarici Habsburške Monarhije i slavnom razdoblju Pule kao tadašnje glavne ratne luke. Sadrži preko 30 većih i 300 manjih maketa jedrenjaka, bojnih brodova, podmornica, uniformi, oružja, umjetničkih slika i drugih izložaka. Doista je impozantno vidjeti makete razrađene do najmanjih detalja. Nije ni čudo što se maketa jednoga broda radi godinama.

„Postav smo radili u suradnji s Konzervatorskim odjelom, bilo je izazovno tuđi koncept postaviti u novom prostoru i nadam se da smo uspjeli“, rekao nam je Bilić dodavši kako „Gallerion“ predstavlja 221 maketu cijele Austro – ugarske flote iz 1915. godine. Riječ je o modelima od četiri do 25 cm, nešto maketa brodova i jedrenjaka, a ima i novog materijala koji je posuđen iz fonda Muzeja Grada Rovinja.
Obilazeći izložbu može se doznati o putovanjima i ekspedicijama te brodovima koji su građeni ili nadograđivani u Puli.
Teško je bilo što od izloženog istaknuti, no intrigantna priča o parobrodu „Baron Gautsch“ doista plijeni pažnju. Izgrađen je 1908. godine i bio je ponos flote austrijske trgovačke mornarice – bio je impozantan, vrlo dugačak, vrlo bogatog, predivnog interijera. Svi su ga uspoređivali s Titanicom kojemu je bio vrlo sličan iako puno manji.

Brod je preuzeo svoju ratnu zadaću kad je počeo 1. svjetski rat i bio je vojno pojačanje. Na svoje zadnje putovanje krenuo je 12. kolovoza 1914. godine u 20 sati iz Kotora i trebalo mu je nešto manje od 24 sata da dođe do Trsta. U Mali Lošinj uplovio je nešto prije 12 sati, tamo je ukrcao putnike, većinom majke s djecom koje su se nalazile na ljetovanju i započeo svoje putovanje prema Trstu.
Negdje dva sata kasnije prolazio je blizu Pule, ali u Pulu nije pristajao jer je bio prekrcan putnicima, a to se kasnije pokazalo važnim za tako veliku tragediju.
Oko 14.45 kad se nalazio između Brijunskog otočja i svjetionika Sv. Ivan na pučini naišao je na jednu rubnu podvodnu minu iz minskog polja koje je austrijska ratna mornarica postavila kako bi zaštitila pulsku luku koja je tada bila glavna ratna luka.
Brod je potonuo za pet do sedam minuta, a jedna od najvećih nepoznanica je koliko je ljudi stradalo te koliki je bio točan broj putnika. Još su dvije velike nepoznanice: zašto je brod naišao na minu ako se znalo da je mina tamo i zašto nitko nikad za to nije odgovarao.

Olupinu ju 1951. godine pronašao ronilac Giacomo Stocca i do 1955. godine bila je slobodna za ronjenje. Godine 1955. Povijesni i pomorski muzej Istre pokreće prijedlog zaštite i registracije olupine parobroda koja postaje zaštićeni podmorski lokalitet.

One koje zanima povijest bit će zanimljiva priča o Viškoj bitci, počecima jahtinga u Istri, no fascinantna je i zbirka podmornica ili pak suveniri doneseni s putovanja po dalekim morima.
Nakon obilaska posjetitelji mogu razgledati i suvenirnicu te ponijeti kući nešto za uspomenu.
Povijesno vrijedna zgrada
Zgrada se nalazi u širem području povijesne jezgre grada Pule. Izgrađena je 1930. godine kao upravna zgrada susjedne tvornice duhana, a od 1947. u njoj djeluje tvornica tekstila, koja pod imenom „Arena trikotaža“ ostaje aktivna sve do 2014. godine. Osim industrijske vrijednosti, zgrada ima i značajnu sociokulturnu ulogu kao radno mjesto mnogih generacija te kao dio kolektivnog pamćenja lokalne zajednice.

Uz sve već obavljeno, zgradu očekuje još mnogo radova na adaptaciji, preuređenje i otvorenje prvog i drugog kata.
Budući muzej ispričati dosad zanemarene i nedovoljno poznate priče o slavnoj mornaričkoj povijesti Pule, kada je kao glavna ratna luka carstva, uz Trst kao trgovačku luku, činila stratešku pomorsku okosnicu Sredozemlja.
Muzej će zauzeti i dva kata desnog krila u koja će se osim depoa muzeja proširiti već postojeći laboratorij morska molekularna i mikrobiološka istraživanja. Cilj je zapošljavanje mladih znanstvenika i razvoj znanstvene infrastrukture u Puli.
Grad Pula nosi snažan pomorski identitet i iznimno bogatu pomorsku povijest, a takav muzej u Puli zasigurno je nedostajao.