Viktor Klobučar bio je prvi licencirani pilot Austro-Ugarske monarhije, a ujedno i prvi licencirani hrvatski pilot. Godine 1912. napravio je prvi uzlet hidroplanom u Monarhiji, i to modelom sagrađenim u Puli, a poletio upravo iz luke Pula.

Kako bi se ova priča iz povijesti istarskog zrakoplovstva izvukla iz zaborava, u Domu hrvatskih branitelja postavljen je izložbeni pano u Domu hrvatskih branitelja, u sklopu sedmodnevne manifestacije Kaiserball.
Izložba je nastala s motivom da njeguje materijalnu i nematerijalnu baštinu istarskog zrakoplovstva, a njome se predstavlja i Klobučar, ali i samo zrakoplovstvo.
Predsjednik Udruge hrvatskih dragovoljaca domovinskog rata, sekcija ZrakoPula, Drago Prepušt na otvorenju Kaiserballa govorio je o tematskoj izložbi „Počeci zrakoplovstva u doba Austro – Ugarske“.
„Pula je kroz svoju prošlost bila grad iznimnih tehničkih dostignuća, ali i grad velikana i heroja. Svojim radom UHDDR „ZRAKOPULA nastoji upravo te priče iznijeti na svjetlo dana i zlatnim slovima zabilježiti ih za vječnost“, rekao je.

Dodao je kako organiziraju izložbe na temu zrakoplovstva te su se rado uključili i u ovaj vrijedan projekt.
„Austrougarska monarhija osim kulturoloških vrijednosti izuzetno je ostavila traga i u tehnološkom smislu i upravo to zrakoplovstvo koje se razvilo iz mornarice ocrtavalo je jedan velik dio intelektualne snage i časnika tadašnje vojske koji su bili izuzetno obrazovani i tehnološki napredni u to vrijeme. To se može vidjeti iz ove male izložbe“, naglasio je Prepušt.
„Zrakoplovstvo je uvijek avangarda jedne vojske, a možemo zaključiti da su prvi na svjetskom nivou potekli upravo iz ovog grada“, dodao je te istaknuo kako je važno to ne zaboraviti jer se svatko hvali svojom poviješću, a Pula je uvijek bila vojni grad i upravo zato je imala tehnološku raznolikost te to valja isticati.
Početak pulske zrakoplovne priče
Na izložbi se može doznati kako zrakoplovna priča u Puli počinje 1902. godine kad je osnovana „areonautička postaja“ za školovanje posada izvidničkih balona i zračnih brodova. Iste godine uspostavlja se mornarička zrakoplovna postaja na otoku Sv. Katarina pod zapovjedništvom Viktora Klobučara – Rukavina od Bunića.
Začetak mornaričkog zrakoplovstva u Puli počinje u valturskom polju 1910. godine gdje započinje izrada prvog mornaričkog zrakoplova pod vodstvom inženjera Josefa Mickla.
Prvi aeroplan sagrađen u tadašnjem arsenalu bio je zasluga Klobučara i njegovog tima, a poletio je s uzletišta Valtura 1911. godine.
Nina Topić, predsjednica Aerokluba rekla nam je kako joj je velika čast biti dio tima zasluženog za izložbu jer je tu imala priliku raditi dvije stvari koje voli; njegovati ostavštine iz austrougarskog carstva, i to u zrakoplovstvu i modi.
Naime, u sklopu izložbe predstavlja i svoju krojačku radnju „Stari grad“ iz koje je izašao kostim – replika haljine i šešira supruge Paula Kupelwiesera s povijesne fotografije za njihovog boravka na Brijunima.

„Iskreno se nadam da će moj rad i Kaiserball motivirati mnoge ruke mladih žena koje će raditi kostime i grad ponovo, bar na trenutak, zaživjeti u austrougarskom duhu, jer identitet jednog grada i povijesnog razdoblja nisu samo građevine nego i moda“, rekla nam je Topić.
Autentično i naše
Klobučar je prvi u Austro – Ugarskoj monarhiji napravio uzlet s mora s hidro avionom koji je napravljen u Puli. „To je toliko autentično i naše, da mora biti iskopano iz zaborava i hvala onima koji su ga iskopali“, napomenula je istaknuvši kako su se hidroavioni u to doba koristila za izviđanje, fotografiranje i dostavu poruka.

Kako kaže Topić, Klobučara je car postavio da osnuje pomorsku zrakoplovnu bazu pomorskog arsenala u Puli, a onda i duž Jadrana, sve do Crne Gore gdje je dočekao mirovinu.
Na izloženom panou može se vidjeti Marineapparat 1, hidro avion koji je tu konstruiran i u kojem je Klobučar letio. U to doba taj je hidroavion bio vrhunac tehnologije.
„Kasnije nije zaživio jer je došao rat, a Austrija je imala više sredstava i baš tamo su se ubrzano razvijale i usavršavale druge varijante koje su koristili u Prvom svjetskom ratu. Ali ovaj će avion i priča o Klobučaru zauvijek ostati u našoj povijesti“, izjavila je Topić.
Stoga je Klobučar jedna od izuzetno važnih ličnosti u povijesti našeg grada, Istre, monarhije i zrakoplovstva.
Inače, Topić je cijeli radni vijek provela u zrakoplovstvu i šivanju te je dvije ljubavi objedinila na izložbi: Šivanje je obiteljska tradicija i uvijek je na neki način bilo povezano sa zrakoplovstvom, a ovom se izložbom to povezalo savršeno“.
S obzirom na to da je period Austro – Ugarske njena velika ljubav i za iduću godinu priprema jednu od haljina, i to onu carice Sissy.