Povodom 203. obljetnice rođenja Pietra Ciscuttija Istarsko narodno kazalište Gradsko kazalište Pula otvorilo je izložbu dječjih radova naziva „Crteži našeg kazališta“ u Galeriji Vincent iz Kastva.

FOTO: Paola Albertini

Ova jedinstvena izložba okuplja preko 200 crteža djece vrtićke i školske dobi, koji na svoj način interpretiraju kazalište kroz umjetnički izričaj. Crteži su nastali u tehnikama bojica, flomastera, akvarela i pastela, a inspiraciju su mali umjetnici pronalazili u predstavama poput „3plet“, „Jazzino“ i „Tepih na ražnju“, kao i u arhitekturi i interijeru samog kazališta.

Za njegovo je postojanje zaslužan upravo Pietro Ciscutti koji je bio istaknuti filantrop i ljubitelj umjetnosti, a njegovo ime danas nosi velika dvorana pulskog kazališta.

Ciscutti zadužio grad

Ciscutti se rodio 18. veljače 1822. u Maniagu kraj Udina. Bio je kovač po struci koji je s 25 godina došao u Pulu i zaposlio se u ljevaonici metala u pomorskoj bazi Austrougarske mornarice. Ubrzo je otvorio svoju privatnu radionicu i ljevaonicu, a kao dobar obrtnik, izuzetno cijenjen od vojnih vlasti, počeo je izrađivati metalne strukture za izgradnju arsenalskih hala. Njegovo poduzeće gradilo je ceste i komunalnu infrastrukturu, obnavljao je stare i gradio nove kuće koje bi iznajmljivao ili prodavao. Izgradio je naselje Portarata, Danteov trg i dio Kandlerove ulice.

Godine 1851. izgorjela je zgrada Augustinskog samostana odmah uz crkvu Gospe od milosrđa. Tri godine kasnije, Ciscutti je obnovio crkvu, a pored nje podigao lijepo, veliko zdanje – prvo moderno kazalište u Puli – Teatro Nuovo.

Teatro Nuovo, FOTO: Istarsko narodno kazalište

Pietro Ciscutti preminuo je 1890. godine nakon kratke, ali snažne bolesti. Ljudi su ga opisivali kao dobrog čovjeka čija ga je velikodušnost dovela do bankrota što je i ubrzalo njegovu bolest.

Pokopan je u krugu obitelji na gradskom groblju, a riječi sućuti stizale su od svih kojima je Ciscutti za života pomogao. U svečanoj povorci njemu u čast hodali su viceadmiral Pinter, kapetan de Conti, gradonačelnik Rizzi, svi poglavari civilnih i vojnih vlasti, radnički savez, crveni križ te gotovo cijela Pula, što ni ne čudi s obzirom na nasljeđe koje je ostavio gradu.

Izložba crvenih dječjih crteža

Izložba „Crteži našeg kazališta“ slavi dječju kreativnost i kazališno nasljeđe, spajajući prošlost i budućnost kroz crvenu monokromatsku viziju kazališta. Kroz boje, linije i slike, djeca su mu odala počast, gradeći umjetnički most između povijesti i budućnosti pulskog kazališta.

FOTO: Paola Albertini

Prilikom otvorenja izložbe, umjetnički ravnatelj Matija Ferlin rekao je kako je Ciscutti Puli podario kazalište, ali ne samo kao zgradu nego kao mjesto susreta i zajedništva, kao mjesto koje njeguje sve vidove umjetnosti pa tako i izložbu dječjih radova.

FOTO: Paola Albertini

„Htjeli smo dati prostora onima koji kazalište vide najiskrenije, a to ste vi, djeco. Dali smo vam zadatak da crteži budu u crvenoj boji koja asocira na ljubav, a ova kazališna sezona zove se ‘Oda srca’ i posvećena je upravo ljubavi. Ovu izložbu ne doživljavamo samo kao posvetu kazalištu nego i Pietru Ciscuttiju i njegovom nasljeđu koje je danas dio naše kulture i baštine“, dodao je Ferlin.

FOTO: Paola Albertini

Zamjenik gradonačelnika Pule, Bruno Cergnul, istaknuo je kako mu je čast u ime Grada Pule i gradonačelnika Filipa Zoričića otvoriti izložbu i vidjeti kazalište iznutra drugim očima. „Radovi danas prikazani doista su divni i mislim da je simbioza između crteža i godine rođenja Pietra Ciscuttija jedna jako vrijedna akcija i divno je vidjeti da su ovako nadareni mladi naraštaji pred nama“, izjavio je.

FOTO: Paola Albertini

„Kazalište ima veliki zadatak, a najveći je stvoriti jednu naviku odlaženja u teatar. Ja sam ga u mladim danima često posjećivao i uvijek je bilo puno publike. Na nama je da tako bude i nadalje jer ono što kazalište može dati to televizija ne može zamijeniti“, naglasio je zaključivši kako je za zaposlenike kazališta to velik izazov iako je ono sada na velikom nivou.

Dječji crteži svjedoče da kazalište nije samo arhitektonski objekt, već živi organizam koji pulsira kroz generacije, oblikujući sjećanja i potičući kreativnost.

FOTO: Paola Albertini

Kako stoji u popratnom tekstu izložbe, kazalište kakvo danas poznajemo utemeljeno je u viziji Pietra Ciscuttija, čovjeka koji je vjerovao da kazalište mora biti otvoren prostor zajedništva, kulture i umjetnosti. Istarsko narodno kazalište i danas snažno odražava taj Ciscuttijev duh – ono nije samo zgrada, objekt, već središte umjetničkog stvaranja koje objedinjuje izvedbene, vizualne i glazbene umjetnosti.

„Ova izložba nije samo sjećanje na prošlost kazališta, već i svjedočanstvo njegove budućnosti, prostora koji će nastaviti rasti, razvijati se i nadahnjivati nove generacije publike i umjetnika. Svaki crtež pred nama dokaz je kako kazalište, baš kao i umjetnost općenito, nadilazi vrijeme i ostaje trajno prisutno u percepciji onih koji ga doživljavaju i prenose dalje. U ovom spoju prošlosti i budućnosti, kazalište ne prestaje biti ono što je Ciscutti zamislio – mjesto u kojem umjetnost pronalazi put do svakog srca i koje neprestano pulsira“, piše u tekstu izložbe.

FOTO: Paola Albertini

Radovi doprinose razvoju dijaloga između najmlađih posjetitelja i kazališta, naglašavajući pritom važnost umjetnosti u ranom obrazovanju. U projektu su sudjelovale predškolske i školske ustanove iz Pule, Ližnjana, Medulina, Vinkurana, Fažane, Juršići i Svetvinčenta, među kojima su: DV Zvjezdice, DV Kaštanjer, DV Bubamara, DV Sunce, DV Titti, DV Silvestro, DV Rin Tin Tin, DV Slatki svijet, DV Medulin, DV Bambi, DV Vjeverica, te OŠ Kaštanjer, OŠ Svetvinčenat i OŠ Juršići.

Postav izložbe potpisuje Mauricio Ferlin, a grafičko oblikovanje plakata i letka Jan Pavlović, a izložba se može razgledati do 26. travnja 2025. godine.