Tijekom festivala svjetlosti, Visualie, 2. i 3. svibnja 2014. godine prvi su put zasjale osvjetljene pulske dizalice koje su deset godina kasnije prepoznatljiv simbol Pule.

Projekt „Svjetleći divovi“ Uljaniku je poklonio poznati pulski dizajner rasvjete, Dean Skira, čiji se radovi nalaze diljem svijeta – Buckinghamska palača, najveća londonska katedrala, sinagoga u Jeruzalemu, mirovni centar u Tel Avivu… No Uljanikove dizalice bile su poseban izazov. O njima je Skira promišljao punih 15 godina.
Ostvarenje sna
„Put do ostvarenja tog cilja bio je vrlo izazovan, ali ujedno i inspirativan. Ideja je dugo sazrijevala u meni jer sam vjerovao da ne samo povijesna već i industrijska baština Pule ima ogroman potencijal za transformaciju kroz svjetlost. Pronaći pravi način kako valorizirati i osvijetliti dizalice, bez narušavanja njihove autentičnosti i povijesne vrijednosti, zahtijevalo je puno promišljanja, tehničkih rješenja i suradnje s raznim stručnjacima. Izazovi su bili i tehničke prirode jer se radilo o velikim objektima koji su zahtijevali preciznu rasvjetnu tehnologiju, kao i financijski, budući da smo morali pronaći podršku za realizaciju projekta“, rekao nam je Skira koji je unatoč svemu, vođen strašću i ljubavlju prema svojem gradu, bio uvjeren da će taj projekt donijeti novu vrijednost Puli i njezinim stanovnicima.

Na sreću bilo je još onih kojima je „stalo“, pa je ta ideja ugledala „tamu noći“ i konačno zasjala na oduševljenje Puljana i gledatelja diljem svijeta, konstatirao je.
Noćni teatar
Uljanikove dizalice visoke su sto metara i osvjetljava ih 150 reflektora u čak 16 tisuća boja. Na pet od osam dizalica postavljeni su reflektori. Riječ je o led rgb reflektorima težine od oko 40 kg. To je iznimno zahtjevan tehnološki projekt i kao takav jedinstven u svijetu. Dizalice međusobno „komuniciraju“ bežičnom mrežom, a programiranje scenografije može se izvršiti i izdaleka. Boje se tako prigodno mijenjaju; povodom Dana Pobjede i domovinske zahvalnosti svijetle u bojama hrvatske zastave, u povodu Svjetskog dana prevencije utapanja svijetlile su u plavoj boji i slično.
„Ti reflektori su faktički napravljeni od 64 mala reflektora tj. piksela koji se neovisno mogu programirati , dakle kombinacijom miješanja tri boje možemo dobiti tih 16 tisuća raznih boja“, pojasnio je Skira.

Po prvi put se neki industrijski kompleks koji je još u funkciji osvijetlio i tako se stvorila turistička atrakcija, svojevrstan noćni teatar. Iako je brodogradilište Uljanik u među vremenu propalo, osvjetljene dizalice (p)ostale su simbol grada.
„Danas, s odmakom i s obzirom na trenutnu situaciju Uljanika, projekt “Svjetleći divovi” dobiva još veću simboličku vrijednost. Brodogradilište Uljanik bilo je srce Pule, njezin ponos i identitet kroz generacije. Dizalice su bile svjedoci tog stvaralačkog i industrijskog duha, i u trenutku kada je budućnost brodogradilišta postala neizvjesna, osvjetljenje tih divova postalo je svojevrsni spomenik vremenu i ljudima koji su oblikovali povijest grada. Vjerujem da upravo kroz ovakve projekte možemo sačuvati uspomenu na industrijsko nasljeđe i dati mu novu svrhu. Svjetlosna instalacija nije samo dekoracija, već podsjetnik na veličinu i značaj brodogradilišta Uljanik te prilika za novo promišljanje njegove budućnosti“, mišljenja je Skira.
Brojne nagrade
Pulske dizalice su zahvaljujući ovom projektu postale simbol grada i nanizale niz priznanja i nagrada. Skira je priznao da to nije očekivao: „Iskreno, nisam očekivao toliku količinu pozitivnih reakcija i priznanja, ali sam se svakako nadao da će projekt odjeknuti u javnosti. Moj primarni cilj bio je stvoriti nešto što će razveseliti ljude, promijeniti vizuru grada i stvoriti dodanu vrijednost za Pulu kao destinaciju. Kada su građani, struka i turisti prihvatili “Svjetleće divove” kao simbol grada, to mi je bio najveći uspjeh. Posebno me veseli činjenica da su ljudi u tome prepoznali ne samo estetiku nego i duboku poruku koja valorizira industrijsku povijest i identitet grada“, rekao nam je Skira.
„Projekt je osvojio mnoga međunarodna priznanja i nagrade, od Hrvatske do New Yorka, što je potvrda njegove univerzalne vrijednosti i globalnog odjeka. Nagrade su potvrda kvalitete i inovativnosti, ali najvažnija je emocija koju projekt budi kod onih koji ga doživljavaju“, zaključio je priznavši kako je ovo za njega jedan od najvažnijih i najdražih projekata u karijeri.