Domaća web tržnica – digitalna platforma za plasman domaćih lokalnih proizvoda, već više od deset godina povezuje male istarske poljoprivrednike i njihove kupce. Krenula je kao prekogranični projekt, a danas se nastavlja kao primjer uspješne promocije obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava.
Glavni ciljevi projekta su predstavljanje lokalnih istarskih poljoprivrednih proizvoda i njihovih proizvođača te upoznavanje javnosti od koga i gdje mogu kupiti kvalitetne proizvode. Najveća korist za poljoprivrednike je marketinška podrška, odnosno pomoć u promociji i plasmanu njihovih proizvoda, jer mnogi nemaju mogućnosti za vlastitu promociju, ističe Milan Oplanić, voditelj projekta iz Instituta za poljoprivredu i turizam u Poreču.
U aplikaciji Domaća web tržnica registrirano je oko 300 poljoprivrednih gospodarstava iz cijele Istre. Osim aplikacije, zbog velikog interesa poljoprivrednih gospodarstava osnovana je i udruga Istarska web tržnica čija je jedna od glavnih aktivnosti organizacija smotri gdje se ostvaruje neposredna komunikacija između proizvođača i kupaca. Smotre se održavaju u Poreču, Vrsaru, Funtani i Taru, posebice tijekom turističke sezone kada je potražnja za lokalnim proizvodima najveća.
Danas platforma okuplja oko 300 registriranih obiteljskih gospodarstava, a dodatni zamah dala je osnivanjem udruge Istarska web tržnica. Udruga, osim digitalne prisutnosti, organizira i fizičke smotre na kojima se proizvođači izravno predstavljaju kupcima. Sajmovi se održavaju u Poreču, Vrsaru, Funtani i Taru, posebice tijekom turističke sezone kada je potražnja za lokalnim proizvodima najveća.
Ova udruga je iznimno važna jer omogućuje malim proizvođačima da izađu na trgove i ponude građanima i gostima vlastite proizvode. Time ne samo da ostvaruju bolju cijenu za svoje proizvode, već posjetiteljima pružamo ono najbolje što Istra ima za ponuditi, objašnjava Silvano Bartolić, potpredsjednik udruge.

Bartolić je u udruzi od samih početaka i, kako kaže, njegova je uloga operativna: koordinacija s turističkim zajednicama, gradovima i komunalnim poduzećima. Moji članovi me zovu šefom, dodaje uz osmijeh, malo sam strog, ali sve mora funkcionirati kako treba.
Tijekom uskrsnih praznika, članovi Istarske web tržnice paralelno su u Poreču i Vrsaru predstavili svoje domaće, autohtone proizvode. Predsjednica udruge Vesna Prekalj ističe kako su aktivnosti najintenzivnije tijekom turističke sezone, od Uskrsa pa sve do listopada kada se smotre redovito održavaju na otvorenim prostorima, donoseći lokalne proizvode izravno do potrošača.

Nije sve samo u prodaji – ovo je prilika da kupci upoznaju nas, naše proizvode i priče koje stoje iza njih. Pozivamo ih da nas posjete i kod kuće, da vide kako i gdje nastaje ono što nudimo, kaže Prekalj i dodaje kako si proizvođači međusobno nisu konkurencija. Netko će kupiti ulje, netko med, netko tek suvenir, ali svi zajedno predstavljamo jednu šaroliku sliku Istre. Dijelimo prostor, ideje, pomažemo jedni drugima i tako svi rastemo.
Za mnoge proizvođače članove, Istarska web tržnica predstavlja ključnu platformu za plasman, ali i promociju svojih proizvoda. Dubravka Orlić Bašlin iz Vodnjana ističe kako su cijene sudjelovanja na komercijalnim sajmovima posljednjih godina znatno porasle, čineći ih sve manje dostupnima malim proizvođačima.
Web tržnica nam je omogućila da i dalje budemo vidljivi, da naši proizvodi dođu do šire publike. Nije riječ samo o prodaji – ljudi nas upoznaju, dobiju dojam o našem radu i često ih to potakne da nas posjete u Vodnjanu, da izbliza vide što i kako radimo, objašnjava Orlić Bašlin.
Nikola Prenc, proizvođač konopljinih proizvoda iz Kringe, naglašava kako im je članstvo u udruzi donijelo brojne prednosti, među kojima je najvažnija – vidljivost. Kao udruga možemo zajedno nastupati na manifestacijama i biti prisutni na trgovima i sajmovima što nam omogućuje bolju promociju, ali i profesionalniji nastup prema kupcima.
Uspjeh tržnice potvrđuju i brojni članovi koji su uključeni od samih početaka. Alekseja Farina iz Farini promovira pčelinje proizvode i maslinovo ulje, dok Andrija Dušić iz Podmeje ističe prednosti zajedničkog nastupa na sajmovima. Milan Udovičić iz Žminja, proizvođač suhomesnatih proizvoda, ističe kako upravo mali proizvođači jamče kvalitetu jer nemaju mogućnost masovne proizvodnje, a to kupci sve više prepoznaju i cijene.
Turističke zajednice koje surađuju s udrugom također uviđaju višestruke koristi. S jedne strane pomažemo malim proizvođačima, a s druge strane obogaćujemo turističku ponudu lokalnim autentičnim proizvodima, ističe Klara Trošt Lesić, direktorica TZ Općine Vrsar.

Istarska web tržnica primjer je kako se kroz udruživanje i suradnju može stvoriti održiv i prepoznatljiv model promocije domaćih proizvoda. U vremenu kada je povjerenje potrošača poljuljano, upravo ovakve inicijative vraćaju vrijednost malim proizvođačima i potiču rad obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava. Ovaj model je dokaz da se lokalno uvijek isplati podržati, jer svaki proizvod nosi priču o istarskoj zemlji i ljudima koji ju obrađuju.