U prvih sedam mjeseci 2024. godine, Pula Herculanea zabilježila je značajan porast količine prikupljenog otpada. Kako su priopćili, to potvrđuje trud građana i predanost tvrtke održivom gospodarenju otpadom i očuvanju okoliša. U usporedbi s istim razdobljem prošle godine, prikupljeno je osam posto više otpada, odnosno ukupno 1500 tona više.

FOTO: Paola Albertini

Unatoč povećanju ukupno prikupljenog otpada, količina predana Županijskom centru za gospodarenje otpadom nije se proporcionalno povećala. Razlog tome leži u značajnom povećanju količina recikliranih materijala koji su prikupljeni i obrađeni, čime je smanjen udio otpada koji završava na odlagalištima.

„Uspješno smo povećali prikupljeni biorazgradivi otpad za 50 posto Ovaj značajan porast rezultat je uvođenja „smeđih kanti“ za odvojeno prikupljanje biootpada na pojedinim područjima, kao i otpada iz kantina i ugostiteljskih objekata. Zasigurno postoji i sve veća svijest građana o važnosti odvojenog prikupljanja biootpada te napora u edukaciji i poticanju pravilnog zbrinjavanja“, rekao je direktor Pula Herculanee Robi Fuart.

Uvođenjem dodatnih spremnika za plastiku te intenziviranjem kampanja za recikliranje rezultiralo je povećanjem od 22 posto u prikupljanju važnog recikliranog materijala plastike. Pula Herculanea bilježi i povećanje prikupljenog stakla za 17 posto.

„Uvođenje novih lokacija za odlaganje stakla te suradnja s ugostiteljima i građanima rezultiralo je rastom prikupljene količine staklenog otpada. Svi navedeni rezultati potvrđuju uspješnu strategiju Pula Herculanee i Grada Pule usmjerenu na povećanje stope selektiranja i smanjenje količine otpada koji završava na ŽCGO Kaštijun“, poručio je direktor Fuart.

FOTO: Paola Albertini

Pula Herculanea poziva sve građane da nastave s odgovornim ponašanjem i aktivno sudjeluju u održivom gospodarenju resursima čime se zajedničkim snagama doprinosi očuvanju grada i njegovog okoliša.

Spremnici postavljeni – smeće oko njih

Iako se spremnici redovito prazne, količine smeća su tolike da ga je često mnogo razbacano oko njih. A čim ostane neka vrećica u blizini galebovi je se dočepaju i onda se, posebno ljeto, širi smrad oko kanti. Upitali smo stoga Fuarta kako se može riješiti taj problem? Naravno, izuzev edukacije građana o adekvatnom zbrinjavanju otpada?

„Ovo je vrlo aktualno pitanje sa kojim se bori puno hrvatskih gradova“, rekao nam je Fuart. Kako kaže, uzroka je više: „Najčešći su izbjegavanje plaćanja usluge i  nekultura. Jer teško je objasniti ostavljanje vrećica pored otvorenih, otključanih i još k tome praznih spremnika, što nije rijedak slučaj“.

Dodaje kako su razni instrumenti koji se koriste u suzbijanju takvog ponašanja, i kako kaže, svi su jednako važni.

Prvi je konstantna edukacija i maksimalna dostupnost službe za korisnike: „Edukacija u vidu promotivnih materijala, video i audio spotova, predavanja, predstava i bojanki za najmlađe skupine, TV i radio emisija“.

Uz to, u Pula Herculanei uspostavljana je služba za korisnike sa jedinstvenim telefonskim brojem, e-mailom i uredom za primanje korisnika te dežurnim telefonom u popodnevnim satima i vikendom.

Drugi instrument koji je zakonodavac predvidio su ugovorne kazne. Ugovorne kazne izdaje Pula Herculanea po više osnova, Fuart navodi par primjera: ugovorna kazna u slučaju da je nedvojbeno utvrđeno koji je korisnik nepropisno odložio otpad, ugovorna kazna ukoliko se stan/apartman/ugostiteljski objekt koristi, a nije bilo ni jednog registriranog odlaganja otpada, ugovorna kazna za apartmane ili stanove koji se nisu prijavi Herculanei te nisu zadužili spremnik ili karticu i slično.

„Ugovorne kazne koje izdaje Pula Herculanea su minimalne i one su više usmjerene na podmirivanje realno nastalih troškova i upozorenje korisnicima nego pravom kažnjavanju“, pojašnjava.

Sljedeći instrument su i kazne komunalnog redarstva: „Tu su propisani iznosi za kazne značajno veći, tako da ukoliko gornje mjere nisu polučile rezultate pribjegava se i ovom instrumentu“.

Fuart zaključuje da se cijelo društvo uči te da su sve ovo pojave koje su se događale u drugim državama kod uvođenja ovakvog sustava gospodarenja otpadom. „Očekujemo da će se s vremenom, zahvaljujući edukaciji i stalnom unapređenju sustava i samog zakonodavstva, stanje na terenu poboljšati“, konstatirao je.